0%

Rallye Deutschland 2017 och Breaking News!

Posted By: tomkristensson On:


Rallye Deutschland 2017

Hemma igen efter en vecka i Tyskland och 2 deltävlingar i Opel Rallye Cup. Första etappen kördes torsdag / fredag och andra etappen kördes lördag / söndag.

Det är nog många som åker hem och tänker att det inte blev riktigt som man tänkt sig och jag är förstås en av dom. Men det jag tänker främst över är faktiskt de delar som vi gjort riktigt bra! För dom delarna är trots allt flest, många fler än de som gick dåligt. Vi hade definitivt också mer tur än vi hade otur i det hela.

Att göra en välplanerad tävling med bra känsla hela vägen, sätta alla detaljer, köra fort där vi vet att vi kan köra fort och ha riktigt roligt va de vi planerade. Saken är den att vi faktiskt lyckades med det mesta till slut! Vi gjorde en grym rek och satte verkligen allt enligt planen ända fram till 6 Km in på Mittelmosel där felmarginalen inte var på min sida helt enkelt. Lite synd för det är en av mina favoritsträckor under denna tävlingen och det var ingen idiot-urladdning. Tur i sammanhanget var att vi inte skadade oss och att det inte blev mer än plastskador på bilen i stort sätt vilket innebar att vi kunde köra bilen från sträckan när vi väl kom upp efter lite hjälp från en lastbil.

Byta lite plast, lite lampor och göra en hjulinställning sen var bilen klar igen för deltävling 6! Då var det dags för en annan favoritsträcka, Panzerplatte! En välkänd sträcka som är fruktad för sina Hinkelstein (kantiga nergrävda stenar som står intill vägen) och den sträckan har också en annan aspekt och det är att den är 4,2 mil lång. Här gäller det att vara taktisk och känna bilens kapacitet mycket väl.

Vi började lördagen med Panzerplatte arena på ca 3 km vilket var en perfekt start för att få igång körningen lite efter avåkningen. Vi satte en fin andra tid där direkt och kollade noga runt bilen så inget var fel eller konstigt, samt att jag kontrollerade lufttrycket noggrant.

Panzerplatte lang då! Känslan är rätt, pulsen är rätt och vi ger oss iväg men redan efter ca 3 km så flyger det mest troligt upp en vass sten runt vänster fram som skär upp däcket och punkteringen var ett faktum! Denna gången vill jag påstå att vi enbart hade en extrem otur. Detta var inte ett misstag på något sätt utan maximal otur. Men än en gång så tar vi oss i kragen, byter däcket och kör vidare med en positiv anda vilket jag själv tycker är en fantastisk styrka från både mig och Henrik!

Vi har lite problem på sträckan med förbisläppta bilar som vi kör ikapp och får köra om igen men för övrigt så går resten helt okej och vi upptäcker också att Jacob Madsen kört av och bryter på sträckan. Detta gör att vi koncentrera oss helt och hållet på att få med oss så mycket poäng som möjligt genom att jaga placeringar, få flest sträcksegrar och sedan powerstage-poängen. Allt går bra och bäst av allt var att få visa på Panzerplatte Lang 2 (andra gången) att vi är starka när allt stämmer då vi är 18 sekunder före andra snabbaste bil i cupen helt utan risk. Riktigt skönt!

Efter att ha slutfört Lördagen efter bästa förmåga så var det dags för Söndagens 4 och sista sträckor ”vi fortsätter som vi tänkt” sa vi. Sagt och gjort, allt gick problemfritt och vi tar 3 fina poäng på powerstage-sträckan och sammanfattningsvis så avslutar vi helgen helt okej trots allt. Vi konstaterar att vi lärt oss extremt mycket och kommit varandra väldigt, väldigt nära i hela teamet för det är när man hamnar i svåra situationer som allt sätts på prov och shit vad jag är stolt över mig själv och mitt team! Vi har kämparglöden!

Nästa deltävlingen som är den näst sista är Rallye Niedersachsen den 8-9 September. Vi leder fortfarande Opel Rallye Cup och målet är enbart att få behålla denna in i det sista.

Breaking News!

Vi ska nu också presentera en riktigt, riktigt rolig nyhet för teamet och det är att vi ska göra R2 debut! Och det är Inte vilken R2 debut som helst utan vi ska hyra Audex Opel Adam R2 och köra EM-finalen, Rally Liepaja (Lettland) den 6-7 Oktober! Detta gör vi för att det börjar bli dags att ta nästa steg och då är det en perfekt möjlighet att få en hel EM tävling som rutin inför en eventuellt lyckad framtid. Vi ska köra ett organiserat test före tävlingen där jag ska få göra en egen setup sedan blir det shakedown och slutligen är det hela 20 mil specialsträcka som ska köras på häftiga grusvägar som kan påminna lite om Finlandskaraktär! Vi vill visa att vi vill och kan och sen ska det bli riktigt kul och skönt att få komma tillbaka till grusen igen!!

Mer information om detta kommer men nu är det fokus på Cupen i Tyskland i första hand.

 

 

 

 


Play Cover Track Title
Track Authors