0%

2017 års rallysäsong är avslutat, vilken avslutning! karusellen för 2018 är igång

Posted By: tomkristensson On:


Rally Blekinge!

2017 års rallysäsong är nu avslutat. I skrivande stund är det precis två veckor sen vi satte punkt för mitt dröm rallyår.
Jag vet inte riktigt om jag någonsin kommer förstå vad jag åstadkommit och vad min prestation innebär.
Att jag är otroligt glad och stolt över mig själv och hela mitt team råder det så klart ingen tvekan om fast jag nog är något skadad och kanske lite väl driver för framtiden ibland. Det är viktigt att stanna upp ibland och verkligen njuta! – Det har vi alla gjort oss förtjänta av!
Hur som helst! Om jag ska försöka summera och avsluta året lite grann så kan jag nog, utan att överdriva säga att det blev en riktigt succéavslutning!
Om man spolar tillbaka bandet till den 23 September då jag fick möjlighet att göra min R2-debut i Rally Blekinge. Fantastiskt kul att få möjlighet att testa denna bilen och även riktigt kul att köra en tävling på hemmaplan. Tack till Rallyshopen.se för lånet av bil! Vid det tillfället låg jag i ledning i Opel Adam Rallye Cup, Det va klart med min EM-debut i Lettland och det ända jag behövde göra va att skapa mig körerfarenhet och ha extremt kul!
Bilen blev genomgången innan tävling av mig och mina mekaniker och vi hann även med att köra ett litet test inför tävlingen. Redan på första sträckan på tävlingen kände vi att det fanns kapacitet att göra ett bra resultat. Vi fick in ett bra flyt ifrån början och kunde egentligen bara ligga kvar i det tempot för att säkra segern och inte minst få nyttiga mil i ryggen för framtiden!

EM-debut i Lettland!

Jag har förstått nu i efterhand att segern i Rally Blekinge var viktig för att visa vilken klass och nivå vi ligger på efter att ha fått all erfarenhet och rutin från körningen utomlands! Riktigt kul att få kunna sticka ut lite där!
Kort där efter, närmare bestämt den 3 Oktober var det dags för mitt livs äventyr så här långt i karriären. Visst, jag har kört VM-tävlingar innan men det var ändå fortfarande samma motstånd och i stort sätt samma upplägg med längre körsträcka.
Nu var det dags att känna på nästa steg helt enkelt! Det som jag kämpat för och drömt om i två år, Europa-eliten!
Jag kände mig dock ganska trygg för jag visste att jag kunde köra en R2-bil och jag tyckte även att tävlingen i Lettland skulle passa mig ganska bra.
Rekognoseringen av sträckorna började lite väl spännande med extrema regnfall vilket resulterade i dåliga vägar och svår framkomlighet. Men vi lyckades ta oss igenom utan några stopp och tack vare hård träning på hemmaplan så lyckades jag också göra väldigt bra noter.
Regnet avtog något och vi körde ett organiserat test och det var också första gången jag och Henrik satt i en Adam R2 tillsammans.

Det gav oss otroligt mycket att få känna på bilen. Att göra en bra väghållnings-setup var en utmaning jag ställdes inför med tanke på att jag inte har så mycket erfarenhet av det. Jag har dock väldigt bra bilkännedom från mitt förflutna som bilmekaniker men också bra bilkänsla från extremt många timmar lagda vid datorn med spel och simulatorer.
Sakta men säkert så börjar körningen ta form riktigt med en bra shakedown och en riktigt bra första etapp på lördagen. Vi ligger trea i den hårda konkurrensen till första sträckan på söndagen då Jari Huttunen gör en lättare avåkning och är där med borta från fajten och då slår vi även Chris Ingram (europamästaren) så vi går upp i ledning.

Efter hand som allt bara flyter på och känns bättre så förbättras också tiderna vilken resulterar i seger i Rally Liepaja. Jag tror att vi överträffar oss själva helt och hållet här! Vilket resultat! Vilken grej!
Helt otroligt!

Cup-final och säsongsavslutning!

Sista deltävlingen i Opel Rallye Cup 2017 – 3 Städte Rallye.

Vi åkte hit med vetskapen om att det räckte med en pallplats för att säkra vinsten i cupen.
Rek-bilen la av i Lund på vägen ner till Tyskland… – bra början!
Men på något vis har det alltid varit så att desto sämre tävlingarna börjar desto bättre blir resultatet i slutändan.
Jag genomförde en rad tester i samband med denna tävlingen, bland annat mediatest där jag blev ”grillad” i intervjuer.
Jag fick även genomföra ett tekniskt prov på cup-bilen.
Efter att rekognoseringen va genomförd hade vi en riktigt bra känsla om sträckorna, inte minst fredagsetappen i Österrike.
Vi bestämde oss för att göra precis som vanligt och inte tänka på att det va final vilken resulterade i sträckvinst på första sträckan! Detta tempot hänger kvar och vi går på nattvila i ledning med ca 7 sekunder.
När vi vaknar på lördagsmorgonen så har det regnat under natten och det fortsätter ända fram till ca 11:00 på förmiddagen vilket gör att det blir svårare att hålla kvar samma tempo utan att ta för stora risker.
Jag bestämmer mig för att köra mitt race och inte påverkas av att vi tappar tid och trillar ner på andra plats.
Fram mot eftermiddagen så torkar det upp och det är nu läge för att återgå till samma tempo som vi hade på fredagen. SS9-Powerstage och torrt väglag! Nu va det dags att lägga in stöten och vi är snabbast med 1,5 sekunder på ca 7 km. Skön känsla! Nu var det bara dryga 5 sekunder upp till ledning och det skulle vara fullt möjligt att ta på Madsen tyckte vi! Men redan på nästa sträcka och tävlingens näst sista sträcka gör jag ett misstag. Jag börjar tänka när jag kör! Jag tänker att ”här är en smal bro, här ska jag ta det lugnt”, vilket resulterar i att jag inte gör som jag brukar och slår där med i vänster framhjul i betongkanten och kröker styrstaget. Nu var det bara att ta bilen i mål och säkra segern i Cupen. Vi hade nästan 2 minuter ner till tredjeplatsen så höll bara styrstaget så skulle det inte vara några problem. Surt att lämna fajten med Madsen men felet var mitt eget helt och hållet.
Vi passerar målskyltarna på sista sträckan något tagna av situationen men så klart lättade över att bilen höll ända in till slutmål!

Efter två år av extremt hårt slit och kämpande når jag äntligen mitt mål och gör min drömsäsong i rally! Ganska svårt att smälta kan jag meddela, och det slutade ju inte där! Vi skulle få höra vem som fått fabrikssitsen till full EM-säsong! När introt rullar på pressentations-filmen och allt avslutas med att speakern ropar mitt namn så trodde jag att benen skulle vika sig! Helt galet verkligen! jag är så otroligt glad och tacksam för att få vara med om detta!!

2017 års rallysäsong är nu över och vi siktar nu mot nya mål 2018!

Jag vill nu passa på att tacka alla än en gång för all hjälp jag fått under hela min rallykarriär och framför allt för denna drömsäsong 2017!

Samarbetspartners 2017:

MMK Energi AB
Mårtenssons Bil
ST-auto Hörby
El-tjänst i Hörby
Rallyshop.se
JM Entreprenad AB
Esperssons Åkeri
Mekonomen Hörby
Sunnyside Experience
Milab Entreprenad
Hörby Lantmän
Hörby Bil
PR-tryck & Reklam
Magnussons Bygg AB
AP däckservice
LAF Teknik
Kaspers bil & allservice
Tribtk
Sjöbo elteknik
FH Konvertering
Glenn Lindes Åkeri
Ludvigsborgs allservice
Byggman
BDS, Reservdelshuset
JA Bil och fritid
Appelskogs Bil
Relek Höör
Däckproffsen Växjö
Wessbergs Bil & Bygg
Sponsored by Krabba

Tack för all hjälp och jag hoppas på fortsatt samarbete i framtiden!

2018: To Be Continued


Play Cover Track Title
Track Authors